måndag 13 september 2010

Pork and Chicken.

Apropå tidigare inlägg om sättet att tillaga kyckling kom jag på att jag tog bilder av det jag gjorde i somras som var väldigt gott.


Så för det första fick jag tag i Ginas salsiccia, som är den godaste jag smakat på någonsin. Den är nästan värd sitt pris (229:-/kg tror jag, så dyrt), den här fick jag till lite bättre pris pga dåliga musslor jag köpt. Sen hade jag en fin vanlig färsk kyckling som jag styckade upp i vingar, lår och filéer.

Jag började med att steka lår och vingar ordentligt och tog dem åt sidan. Sen stekte jag korven och filéerna. Filéerna hade jag först tagit bort lilla "flärpen" på, tärnat den och blandat med örter. Sen hade jag bankat ut filéerna och fyllt dem med färsen och bundit upp med skinnet på utsidan.

Stekte upp detta alltså och la i formen med resterande kyckling. Sen la jag i finhackad lök och vitlök i pannan igen och sauterade mjuk. Spädde med lite vitt vin och hönsfond (som kokat under tiden vid sidan om av skrovet mm). Hällde det över kycklingen. In i ugnen ca 20-30 min. Sen var det bara att njuta, korven gjorde sitt för smaken och löken gjorde allt sött och mjukt. Så IN i helvete gott. Med betoning på in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar