måndag 20 september 2010

Ner på min bräda det damp, ännu mer svamp.

Det börjar bli ett återkommande tema med svamp på bröd, men vad ska man göra när det levereras laddning efter laddning av Ellen och hennes pappa. Detta här var kanske inte så mycket, men en helt ny upplevelse för mig.
Till vänster tegelkremla antagligen :). Med kremlor gäller det att de inte smakar skarpt när man tar en liten bit och tuggar på. Mer här. Fö en väldigt användbar sida när det gäller att klassa svamp. Till höger antagligen Karl-Johan, lite för liten för att se exakt vilken sorts sopp det är, men troligtvis ätbar. Alltid bra att lukta på svampen om det luktar gott eller unket.

Förvällde svampen i sitt egna spad, tog bort, stekte potatis och lök med timjan och svartpeppar. Hade i svampen, sen lite vitt vin och lite grädde. Serverade på smörstekt bröd. Perfekt förrätt/mellanmål.

Ett tag sen klagade jag på att man aldrig ser någon färsk svamp förutom kantareller och ibland Karl-Johan och svart trumpet. Jättegoda svampar, men finns det inte mer tänkte jag? Alla dessa svampar växer i närområdet och folk verkar veta väldigt lite om svamp, jag inkluderad. Detta ska ändras på och jag har redan börjat lite. Såja!

1 kommentar: