tisdag 21 september 2010

Kvällens Middag: Köttfärspaj.

Det blev paj idag. Panos bad mig göra 8 pajskal som han kunde använda på jobbet och det blev deg över, så jag tänkte det blir middag. Opretentiöst. Men om jag bara visste.

Pajdeg
ca 3dl mjöl (jag tog 80% vete 20% graham)
ca 120-140gr smör, kallt
1 äggula
lite kallt vatten

Tärna smöret, blanda med mjöl och nyp med fingrarna tills det blir blandat. Ha i lite vatten och äggulan det sista du gör. Rulla till en stång ca 3-4 cm bred. Plasta in och ställ i kylen. Arbeta så lite som möjligt med degen för att skapa ett frasigt resultat. Ta ut efter ca 1 timme och skiva sneda skivor ca 5mm tjocka. Lägg ut i form och använd fingrarna för att trycka ihop och jämna ut till en fin botten. Nagga och baka av.

Gjorde en massive filling så här.
Stekte tärnad aubergine och skivad champinjon. Tillsatte lammfärs (smulad lammburgare) och curryköttfärs (köttfärs smaksatt med curry och liknande kryddor). Stekte klart och slängde i tärnade tomater och syrad vitkål. När det var kallt blandade jag i cheddarost och fetaost. Hade i allt i det förbakade pajskalet och..


PANG! Ingen äggstanning (not my cup of tea) utan två råa hela ägg och en skvätt grädde. In i ugnen på 220ºC ca 25 min.


Voíla! Serverades med en enkel sallad. Jag är ingen pajmänniska direkt, men det var lätt den godaste pajen jag ätit. Plus att jag var väldigt hungrig efter träning så jag fick hejda mig själv ett par gånger. Djuriskt. Ej att rekommendera dock var att ha ägget på direkt utan kanske sista 5-10 min då det blev som en hård yta på ägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar