fredag 3 september 2010

ANTIKLIMAX!!

Tog ut en bit fläskkarré ur frysen på ca 1,1 kg och tänkte göra den både långstekt i ugnen och strimla till "pork kimchi". Så jag styckade ut en fin bit som jag kryddade lite lätt och slängde in i ugnen på ca 70-90ºC. Där skulle den vara i ca 6-7 timmar.
Mer om den historien en annan gång. Nu vidare till misslyckandet.
Först kokade jag en marinad på fisksås, palmsocker och rödvinsvinäger, kan inte mängderna exakt men jag kan berätta att när du har rätt smak så luktar det riktigt vidrigt i köket.
Sen strimlade jag fläsket och blandade med marinaden. Det fick stå i kylen ett tag tills jag var klar med det andra.
Min kimchi hade jag smakat av nån vecka tidigare och tyckte att den var lite för salt, så jag tänkte göra en sötad rödkål att ha i pannan med kimchi för att balansera smakerna lite. Denna rödkål är jättegod för sig själv som tillbehör också.
 Strimla rödkål fint.
Häll ut ett tunt lager råsocker i pannan och låt det börja smälta.
Ha i rödkålen och låt stekas ihop med karamellen innan du har i en skvätt olivolja, en skvätt vinäger, en skvätt soja och salt&peppar. Låt steka/puttra ihop till en fin färg och konsistens. Klart.
 Nu skulle jag ta fram kimchin ur kylen för att strimla den, då jag upptäckte att den var MÖGLIG!!! NEIN!!
Fan, så mycket kärlek och det bara går åt helvete med den. Satana. Ok, snabb räddning.

Lite chili, persilja (koriander är tabu här hemma), strimlad ingefära, morot och vitlök. Så, lite kimchismaker.
Så till fläsket. Släng ner i en het panna med olja och det steker i ca 5 sekunder innan det börjar puttra av alla vätskor. Låt puttra på och rör runt. Det tar ca 10 min innan det börjar stekas igen, och då steker man egentligen till en fin färg och slänger ner kimchin. Men nu till den improviserade varianten.
Jag väntade tills det blev fin färg och då hade jag ner alla färska kryddor samt lite zucchini och aubergine. Lät steka tills det blev en fin färg på allt igen och då..
hade jag i rödkålen. Nu fanns det massa sötma och olja och soya och goda grejjer som gav det hela massa stekyta och krisp ju mer det stektes. Precis innan slutet hade jag i en lite näve sesamfrön. Klart!
Resultat: Inte Pork Kimchi, men ändå väldigt gott.
 
Fläsk! De e gött de!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar