söndag 5 september 2010

Benny Rekommenderar: Jin & Peeters

För ett par dagar sedan kom Sakiko, en tjej som jag lärt känna när jag praktiserade en snabbis på Mathias Dahlgren och genom gemensamma bekanta, förbi FOOD och berättade att hon och Bart (också på MD och gemensamma bekanta) öppnat ett deli som bla har dumplings. -Nice, sa jag som är dumplingstorsk och lovade att komma förbi så fort jag kunde.
 Så jag var äntligen ute idag efter att ha varit instängd i en förkylningshärva i typ 5 dagar. Väldigt skönt, tog med mig Dessan och åkte in till Fridhemsplan för att inhandla lite grejjer på Asian Market på St: Eriksgatan (bla 1 liter Kikkoman Soya för 69:-!!!) och tog sedan en promenad längst Kungsholms Strand till nr 157 där Jin & Peeters smällt upp en fin liten deli med rotisseurrostad kyckling, dumplings och belgiska våfflor. Kunde inte stanna och äta där, dels för att jag var med Dessan och dels för att det ramlade på en hel del folk. Men jag var ju såklart tvungen att ta hela menyn med mig hem, en klassisk 3-rätters :).
Förrätt: Dumplings med 3 olika fyllningar, soyadip och misodip. Jättegoda fyllningar med tydlig smak.
Varmrätt: Halv kyckling, smaskig och saftig från Knäred rostad i rotisseur med lite bröd och mayo.
Efterrätt: Belgisk våffla (här är halva) med vispgrädde. Våfflan hade hunnit bli lite mjuk, men med lite grillning i ugnen fick den tillbaka sin karaktär. Jättegott.
 Nästa gång stannar jag där och äter, för det tog mig ca 35 min att komma hem och då försvann lite av känslan i maten som tyvärr brukar vara fallet med take away, iaf om man har långt hem. Och då får jag sitta och stirra på den fantastiska kylen de har som är som en stor kyl med glasdörrar, fast bakom finns ett kylrum. Det ska jag ha om jag har en restaurang. Utan tvekan! Tack Sakiko och Bart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar