måndag 3 januari 2011

Superior Pork Belly.

När jag och en kompis var på Hakkasan i London åt vi en hel del. Det var oundvikligt pga deras fantastiska mat. En massa "small eats" som bara rullade in en efter en. Så magiskt. Sen tog vi en varmrätt. Och sen en efterrätt i form av ytterligare en small eat :)

Anyhow, varmrätten vi åt var "Pork Belly with Superior Oyster Sauce".
"What is Superior Oyser Sauce?"
"Oh, very nice sauce sir."
"Yes but why is it called Superior?"
"Oh, is very special. Aged special Oyster Sauce sir. Why called Superior."
"Ah, ok, thank you!"
Det var den förklaringen jag fick. Ut kom iaf ett gäng stekta bitar av sidfläsk i ostronsås (superiär) med ett fried rice. Vi fick välja mellan nudlar eller ris, stekta eller ångade. Och det smakade SÅ fint. Verkligen Superior. Och riset var så in i helvete perfekt.

Så när jag rotade i frysen och hittade ett stycke konfiterat sidfläsk så kom jag att tänka på den härliga idén.


Det var en fin bit. Jag skar bort svålen och delade den i fyrkanter. Den var inte helt perfekt konfiterad vilket var till min fördel, för då skulle den falla söder för lätt. 


Stekte länge på fettsidan för att få ut allt fett och krispa till det hela. Tog pannan av och på plattan för att inte bränna köttet.


Sen stekte jag sidorna. Inget tillsatt fett, utan allt detta åkte ut från köttet :) Efter jag tagit av fläsket sparade jag fettet och gjorde rent pannan. 


Hällde tillbaka lite av fettet och la i förkokt Nishiki-ris. Det är ett rundkornigt ris som används till bla sushi. Köpte det på Japanska Torget och skulle kunna kallas lite utav ett Rolls Royce-ris. Stekte på och rörde runt efter som till det var dags för de gamla kumpanerna..


Mushroom-soy och ägg. Underbar kombo till dessa slags grejer. Ett par skvätt soya och äggen i i sista stund med massa omrörning. Supergott.


 Sen lite broccoli som fick blancheras. Det var inte med på Hakkasan, men vi är ju inte på en 1-stjärnig krog nu. Här snackar vi 3 stjärnor ;)


Som sen åkte in i pannan med lite olja och grisfettet.


I med grisen.


Jag hade tyvärr(!) ingen ostronsås hemma, så jag fick kompensera med tonkatsu, plommonsås och soya. Det fick balanseras ihop till en efterliknad smak av ostronsås.


Tada! Serverades ihop med en stor kanna grönt te smaksatt med ingefära, honung och timjan (för halsen, skitbra prova!).
Mycket härlig middag. Nu måste jag komma ihåg att köpa ostronsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar