måndag 17 januari 2011

Moussaka, köttfärssås, lasagne. Allt på en gång.

Ok. Nu kommer det. Det var ett tag sen sist och det har saknats här hemma. Köttfärssåsen! En god grej att ha i frysen. Man kan äta med pasta, man kan göra nachotallrik (en klassisker), man kan fylla piroger osv. Eller så kan man göra som jag gjort här, nämligen moussaka och lasagne. Det kräver tid, planering och kärlek men när man är klar har man frysen full av godsaker.


Basen. Här gäller det att ge kärlek. Man kan gå en enkel (men god) väg genom att bara använda lök, morot och rotselleri.Eller så kan man gå lite bananas och använda lite det man känner passar till. Jag valde ju såklart det senare alternativet då jag måste visa för omvärlden hur man skulle kunna göra. 

Lök, morot, rotselleri, vitlök, chili, paprika, persiljekvistar, fänkål, vitkål. Allt tärnat och sauterat i olivolja ett tag. Här bildas en hel del smaker och aromer som ska ge liv till det hela.


När det började bli mjukt, sött och smakrikt hade jag i hela fänkålsfrön, vitpeppar och svartpeppar mortlat, även timjan, oregano och en nypa socker. Fräste liv i kryddorna innan..


 Tomatpuré, krossade tomater, buljong och vatten. Salt hade jag i allt eftersom. Här har man en fin start att ha i köttfärs, men den måste ju såklart stekas först!


Ca 1,5 kg blandfärs och 1 kg fläskfärs (billigare och gott) stektes i omgångar och kryddades med salt&peppar. Med en visp duttar man lite lätt på toppen för att se till att färsen inte klumpar ihop sig.


Sen var det bara i med allt, skölja med lite vatten och hälla i det och steka nästa omgång. När allt var stekt kokade jag under lock på lite lägre temperatur i ca 1-2 timmar. Avslutade med att smaka av med lite soya (god salt smak), sweet chili (för lite sötma) och rödvinsvinäger. När man gjort detta är man hemma. Man kan frysa in i portionspåsar och bara ta ut när man kokar lite spaghetti och njuta. Supergott och fett bra att ha som backup i frysen. Men det här är för n00bs :)  Är man lite ball så kör man vidare. 



Medan köttfärssåsen puttrar på i sin värld gör man en bechamél. God sås som har skällts ut lite för mycket pga felanvändning. Personligen tycker jag att den är förbannat god.

Till 1 liter mjölk har jag ca 90-100gr smör och mjöl. Börjar med allt smälta smör, sen tillsätta mjölet och blanda ordentligt för att sen vispa i mjölken. Smakar av med salt, vitpeppar och en mininypa socker. Puttra ca 10 min. Vissa säger att man ska ha varm mjölk för att det kan klumpa sig annars, men jag har aldrig gjort så. Fattar inte varför.


I frysen har man ju såklart lite tråkig ost som man någon gång köpt och inte gillat och tänkt "Hmm, istället för att slänga den här klumpen fryser jag in den så att jag kan använda den till någon slags ostsås". Ta ut den osten. Tärna den och vispa ner när bechamlén kokat klart.


Så till lasagnen. Jag börjar med ett litet lager av bechamél och köttfärssås.


Sen lite pastaplattor för att sedan lägga på ytterligare lager av becha och köttfärssås.


Varva.




Sist av allt lägger jag på lite av båda såserna. Färdig att köra in i ugnen i typ 20-25 minuter. MEN VÄNTA! DET FINNS MER!

Känner man att man inte riktigt tycker att lasagne och köttfärssås räcker kan man ju köra vidare. När man ändå är igång liksom.


Salta ur skivor av aubergine. 


Stek. 


Skiva potatisar och lägg dem i vatten. Sila. 


 Stek.


 Lägg på galler om du kan för att få bort lite fett, som bekant är ju aubergine lite utav en svamp.


I resterande bechamél (du sparade väl lite till moussakan? SÄG ATT DU GJORDE DET!!) kan man ha i fetaost. Det här är inte standard och inte nödvändigt, men ack så gott. Även en äggula är the way to go. För smak, stabilitet och utseende (det blir mer gyllene). 


Första lagret: Potatis.


Andra lagret: Aubergine.


Tredje lagret: Köttfärssås.


Fjärde och sista lagret: Bechamél. Färdigt för ugn ca 25-30 minuter.


 Voíla! Då var det bara ut i svalen, dvs balkongen :)



Sen är det bara att dela upp inför frysning. Det blev 7 port köttfärssås, 6 halvport lasagne, 4 halvport moussaka + 6 helportioner (2 åts upp och fick inte medverka vid fototagning).


Man kan kominera med någon sallad om man vill det. Eller inte. Spelar ingen roll, det är gott iaf. Orka göra detta, för det är en lunch/middag-räddare :)

3 kommentarer:

  1. oj oj oj... en hel militärförband kan fylla sina magar! mycket bra gjort...

    SvaraRadera
  2. och ja, mousakas smakar bäst när potatis och augergine har förstekts! en del gör det med rå potatis och aubergine men smaken saknas då...

    SvaraRadera