söndag 2 januari 2011

Pärontarte med créme d´amande.

 Någon som blivit lite utav min mentor på senare tid när det kommer till kondis-grejjer (utan att han vet om det) är Sébastien Boudet. Hans filmer som jag tidigare har berättat om är ju helt bäst. Som den här. Inspirationen till dessa tarter/pajer.


Mandelkräm enligt filmen samt förbakade mördegsbottnar. 


Jämnt lager av krämen och sedan på med skivade päron (i konserv med sockerlag). Hade bara en burk så den andra blev med frysta blåbär som rårörts med lite vaniljsocker.


Bakade rätt länge på ca 170ºC, typ 20-30 minuter. 5 minuter innan pajen var klar så penslade jag päronen med sockerlagen de legat i, som reducerats ner.


Den lille.


Den blåe. 


Sen gjorde jag en lemoncurd med det här receptet. Det är det absolut enklaste lemoncurdrecepet, jag lovar!
Blanda ihop ägg, socker och citronjuice (0.75 dl ska det stå). Vispa/rör över ett vattenbad tills det blir tjockt. Ta av från värmen och mixa ner smöret (125gr smör). Kyl ner.


En sån här slice med lättvispad grädde tog mig till skyarna. Magnifikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar