fredag 21 januari 2011

Fläskbog med surkål och kummin.

Hittade denna fläskbog som såg helt ok ut, man måste ju jobba lite mer med den om den ser lite tråkig och fettfri ut. Min plan var att göra som jag en gång gjort, nämligen Jamies Gulash. Förutom att denna gång inte använda en gjutjärnsgryta som jag gjorde den gången och fick lära mig att tomat eller vinäger inte är vän med gjutjärn om inte man är i extremt stort behov av ökat järnintag. Det blev supergott, och då menar jag verkligen supergott, förutom att det också smakade järn. Förjävligt att när det är dags att skörda frukterna av ens arbete märka att frukten smakar skit.

Hursomhelst så glömde jag att köpa paprikor och chili så fläsket skulle få en annan twist.


Bogen skårades på fettsidan och saltades och pepprades ordentligt.


Stektes ordentligt med fettsidan ner i olivolja ganska lång tid (tillräckligt för att hinna se Figges jive).


Lyfte ur bogen och stekte sedan skivad vitkål och morot som kryddades med kummin, timjan, lagerblad, salt&peppar.


När kålen började bli brun och karamelliserad hade jag i lite salsiccia för smak och utfyllnad. Stekte upp den så den släppte fett och hade sedan i hönsbuljong, vitt vin och äppelmos.


Sen var det tillbaka med bogen, täckte över den och fyllde på med vatten. 


"Lock" på och in i ugnen på 200ºC i 2-3 timmar? Resultat kommer :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar