lördag 15 januari 2011

Rödbetssoppa.


Häromdagen köpte jag en påse ekologiska rödbetor som jag kokade allt på en gång. Lika bra när man är igång. Skalade dem när de var klara och marinerade i olivolja och andra goda grejjer. Det blev en god middag tillsammans med honungs/citronrostade morötter och fänkål, getost och fikon/dadel/valnötsmarmelad och skinkfettsrostade potatisar. 


Det blev ju över en del rödbetor som iofs bara blev godare någon dag i dressing. Men istället för att äta dem som tillbehör till något fick de bli soppa.


Lite goda grejer som fanns i kylen som tex lök, fänkål, morot, selleri osv fick sauteras mjuka i olivolja. Skulle vilja ha haft en potatis, men det fanns inte hemma. 


Sen hade jag i rödbetorna.


Och fyllde på med vatten och hönsbulle. Kokade i ca 20-25 min (under lock, MILJÖÖÖN!!) tills allt var mjukt och mixade sönder. Ville man skulle man kunnat ha haft i lite grädde. Eller om man hade det hemma. Jag hade inte det hemma.
Nu vet ni.


Snyggare naturlig färg får man leta efter, och med grädde får man värsta rosa kalaset. Mycket god soppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar