torsdag 6 januari 2011

Lammtagine.




Idag tog jag ut en bit lammrygg som jag hade i frysen. Hade köpt den på Hötorgshallen ett tag sen för att göra något sånt här. Skulle verkligen vilja ha haft ett par merguez-korvar att krydda upp det hela med och jag kanske får tag i det imorgon iom att jag är i stan. För den här lammtaginen ska ju inte ätas idag, alla vet ju att grytor gör sig bäst dagen efter!
Förresten har jag ingen tagine. It's all for the show ;)



Började med att dela upp bitarna, vilket var lite svårt pga av alla ben. Skulle ha bett killen i charken att göra det, men jag visste inte hur jag ville ha bitarna då. 


Stekte med lite olivolja på rätt hög värme för att få ut lite fett och bryna köttet. När köttet karamelliseras ger det ytterligare en dimension smak till grytan. 


Skulle ta fram mice en place från kylen då jag upptäckte att levainen höll på att sprängas. Hon ska alltid försöka fly..


Mycket lök, potatis, blötlagda kikärtor och brunoise av morot, rotselleri och kvistar av persilja. Även lite skivad vitkål som ger både fyllnad och mustighet.


Tog upp lammet och stekte på löken ordentligt. Även här lite karamelliserad för smaken. 


Kryddor: Kanel, fänkål, kummin, spiskummin och svartpeppar som mortlades, bako (etiopisk kryddblandning som jag använde ganska lite av), tomatpuré, harissa, lagerblad, timjan, chili och vitlök. Det blev en del.  


Hade i torra kryddorna över löken och fräste liv i dem innan resterande åkte i. Fräsa, fräsa.


Sen hade jag i krossade tomater och potatisen och gav ett uppkok (upputter?) och rörde omkring ordentligt. 


Sen i med köttet, god kycklingbuljong från ett kok häromdagen..


Och kikärtorna. Smakade av med salt och körde in i ugnen. 


200ºC i ca 2 timmar var det den tog. 


Massive, får se imorrn om den kan få sällskap av lite smarrig körv.
Körv, de´e´gött de´!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar