måndag 3 januari 2011

Julen är inte över.

Nu när julafton är över och det ligger en hel drös med julskinka kvar i alla affärer så undrar man. Ska det vara så här? Överproducerat för att mätta allas behov att det måste finnas. I alla affärer ska det finnas minst två-tre sorter. Tom på lilla coop-nära nere i lilla Västertorp centrum.

Aja, nu när de ligger där, och dessutom på extrapris, kan man ju slå till. Det är ju ändå förbannat gott att ha på mackan. Schinken bitte?


Skinkan var från Hälsingestintan,och lugnade min tycka-synd-om-djuren-känsla lite. Skivade av svålen hel, den skulle jag kunna ha som en kappa på något som långbakas i ugnen eller med i koket av en ärtsoppa för att ge god fläsk/salt smak.


Skivade även bort större delen av det tjocka fettet. Det kan man ha i lite rostad potatis eller liknande, eller kanske mala ner i en färs.

Sen blev det fyra fina bitar som kommer vara påläggsskinka, fläsk till fläskpannkakor osv. Nice råvara när man kollar bort från julstämpeln.


Över blev även ungefär en halv liter skinkspad som jag kokade upp, silade och sedan hade ner dessa godsaker. Skivad salciccia, salladskål, potatis, persilja, timjan, vitlök, lagerblad, morot, palsternacka, rotselleri, vitpeppar och libbsticka som jag plockade i somras och torkade.
Så bra att jag lägger upp dessa fina mice en place-bilder så att jag kan komma ihåg vad jag har i rätterna :)


Hade även i ett par matskedar skållad nakenhavre. God och fiberrik bas.


Man kan kalla den bondsoppa, salsicciasoppa, hänt i veckansoppa, eller så kan man bara kalla den underbart god.

Fläsk, dä ä gött dä!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar