måndag 10 januari 2011

Ärtsoppa med smak av fläsk.

Jag köpte ett paket gula ärtor och tänkte göra ärtsoppa och därmed få användning för min skinksvål. Idén var att göra ärtsoppa som smakade som den skulle, men inte innehålla kött.


Jag började med att fräsa av svålen med lite olja för att få ut lite fett och smak.


Sen tillsatte jag de enkla ingredienserna lök och timjan.


Svettade av det och tillsatte sen ärtorna som fått stå i vatten över natten.


Efter ca 30-40 minuter tog jag ut svålen som började bli för mjuk. Den hade gjort sitt.
Meningen är att man ska vispa med en visp och få bort alla små skalbitar i soppan, men det orkade jag inte göra för länge. Det var gott iaf.


Det här åt jag dagen efter när Dessan sov och Ellen var ute. Soppan skulle kunna tunnats ut lite med vatten, men jag orkade inte. Det var förjävla gott med skinkmackorna. Mycket senap på. Försökte gå "veggo", men dragningen var för stark.
Fläsk- de´e´whaaat?

4 kommentarer:

  1. De e gött!
    Du har en svag själ, kan inte ens hålla dig vego när du bestämt dig i förväg

    SvaraRadera
  2. haha ja, vad som också är gott är panco som de inte har i den i den av mig nyupptäcka asienbutiken i linköping. Eller de brukar ha de men den de fick in hade såklart gått ut och blev tillbaka skickad.
    Fan!

    SvaraRadera
  3. Hmm.. Dåligt. Mitt lilla coop-nära i Västertorp har panko 500gr påsar. Kom förbi! :)

    SvaraRadera