tisdag 18 januari 2011

Fried Chicken.

I somras såg jag Jean-Georges Vongerichten på Martha Stewart Show. Där lagade han en RIKTIGT god rätt som jag provade helt enligt recept och det var så nice. Hade dessutom paki-mango som var billig just då. Den är ju extra söt och god. Recept här. Missa inte fortsättningen här. Såsen är knepig men himmelsk. Om du orkar, har tid och ingredienserna lovar jag att du inte ångrar dig, utan minns det som the time of your life.

Häromdagen gjorde jag marinaden till lite kycklinglår som jag köpte på Hötorgshallen.


Jag började med att "långsteka" vitkål med olivolja, salt, timjan och en knivsudd socker. På lägsta temperaturen lät jag den stekas länge, länge tills den var helt mjuk och mör. 


Kålen blandade jag ner i lite kokt Nishiki-ris. 


Efter att ha legat i marinaden i nästan 2 dygn klappade jag kycklingen torr och masserade den med rismjöl. Man kan vända i mjöl också, men det här är lite enklare och mindre spill blir av.


Den friterades i rapsolja. Man behöver inte oroa sig för att steka för hårt utan det blir snarare gott då. Crispy!


En snabb sås med dessa ingredienser för att ge lite kärlek. Curryketchup asså! Varför har ingen visat denna glutamathärva för mig förut? Det är ju skitgott!


Mmmmhmm! Dat be some nice chicken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar