måndag 1 november 2010

Kvällens Middag: Kåldolmar med plockat fläsk.

Tog med lite goda grejjer från jobbet som egentligen är till en choucroute garni, men som förvandlades till något annat.


Lite persiljerot och carottes. 


 Delades och dressades med olivolja, citron, honung och svartpeppar. Viktigt här är att massera in allt runt omkring hela rotfrukten. Annars kan det bli torrt.


Honungen är ju såklart Klasses bästa från Ursvik. Jättegod med en mild mintig förnimmelse. 


När de varit i ugnen ett tag och såg ut så här så hade jag på:


Timjan, persilja och salt. Väntade med örterna så att de inte skulle bli brända och saltet så att det inte skulle suga ur all vätska i frukterna. 


Blanda och in igen tills de ser fina ut, dvs krispiga, lite brända och sega. 


Jag hade kokt  fläskbog från Domta gård, löken och spetskålen som kokat med. Plockade och findelade fläsket och blandade det med den mosade löken. Blandade i lite senap och soya. Det blev som en massa som jag sedan rullade in i bladen från spetskålen. Här skulle man kunna ha lite stekt ostronskivling eller liknande om man ville go vego.


 Man får liksom putsa mitten"nerven" på kålen, annars rullar den inte ihop fint.


La rullarna i en inoljad sauteuse. Hällde på en sky som jag gjorde genom att smälta lite smör, blanda ner soya, ljus sirap och lite hönsbuljong. Lät det småsjuda ihop tills det kändes bra. Allting var ju färdigt iaf.


 Serverades med surkål och lite rårörda lingon. Fantastiskt.

1 kommentar:

  1. de ser så smariga ut och utan kött eller köttfärs skulle jag kunna äta 20 stycken på en gång, tror jag... eller 15

    SvaraRadera