lördag 27 november 2010

Kvällens Middag: Bakad potatis med räksallad.

Det var LÄNGE sen jag åt bakad potatis. Varför vet jag inte, det är ju gott. Och väldigt enkelt att göra. Och enkel matlagning behövs efter igår kvällens eskapader.


Bakpotatis enkelt inslagen i aluminiumfolie, några hål pickade, och sedan i ugnen 200ºC i ca 1-1,5 timme. 




Broccoli delad. Jag, som många andra, tycker att stjälken är lika god som själva buketten så jag skalar helt enkelt den och delar den med resterande. Sedan ska det här blancheras, men innan den ska i kokande vatten så gäller det att ha sin dressing färdig.


Som i det här fallet är olivolja, soya, sherryvinäger och en nypa socker. Inga konstigheter, soyan ersätter saltet och ger lite smak.


Anledningen till att man ska dressingen klar är att när man häller av broccolin så har man den i dressingen direkt. Varm och rykande svalnar den ner och suger upp smak. Den smakar helt annorlunda än när man kyler ner i kallt vatten, häller av och sen dressar. MEN, detta är bara fint om du äter inom kort. Ska du äta senare blir det lite slafsigt och grått.


Sen hade jag i lite tomat och räkor och tossade runt.


 Smör såklart till potatisen. Inte så fotogenique men ack så gott!
 Nu ska jag gå och kollapsa. God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar