måndag 15 november 2010

How to do: Bajenburgare.

I lördags var det final mellan Hammarby IF - Helsingborgs IF. Det krävde en stadig måltid. Resultatet av matchen kan jag inte. Det blev ett större strömavbrott i HELA Sverige, så ingen vet. Så till burgaren.


Först lite potatis. Uppdelad i valfri form.


 Kokas i saltat vatten tills nästan klara.


 Hälls av och ångas av.


Sen in i en ugnsform som fått vara en stund i ugnen med smör, olivolja (baconfettt, ankfett, fett som är gott och du har hemma), lite vitlök, chili, timjan, rosmarin, persilja, ströbröd.. Du väljer själv. Jag hade de första fem ingredienserna.  Slunga runt och kör i ugnen på 200ºC ca 20-30 min. Slunga runt och kör lite till om det behövs eller önskas (potatisen blir frasigare ju längre den är inne).


Lite sallad/salsa. Tärnad paprika..


Tärnad melon..


 Tärnad gurka..


Skivad rödlök (från Grekland mm.. söt och god)..


 Och så lite cocktailtomater. De här är blancherade snabbt och sedan nedkylda så att de behåller spänsten men inte skalet.


Och bearnaisen. Denna älskade sås. Detta lyckopiller.

Jag valde att bryna smöret för en annorlunda smak. Man börjar med att smälta ner smör och koka det under lite omrörning  tills..


Det börjar bubbla upp så här. Då bör man vara redo att ta av, för sen går det snabbt. Man brukar skämta i restaurangkök och säga "brynt eller bränt?", och du vill inte råka bränna. Helt onödigt.


När det sjunker ner och börjar bubbla upp bruna partiklar i mitten så här och det luktar nötigt så måste du hälla av smöret. I något som tål värme och genom en sil. Färdigt. Håll smöret runt 60ºC ( som varmvatten i kranen).


Ta äggulor och vispa upp med lite varmt vatten tills det ser ut så här:


Knepet är att ha lite värme, men inte för mycket. Vispa upp gulorna så att de är ordentligt fluffiga och "stabbiga". Här har jag tillsatt lite vinägerinlagd dragon, vilket ger den karaktäristiska smaken av bea, eller den vi svenskar är vana vid. Lite pizzeria, men fett gott. 


Sen vispar man i smöret droppvis och avlutar med lite cayennepeppar och smakar av med salt, vinäger. 


Som sagt, jag gillar bea. Som fan.
Inget bröd på min burgare, kände inte att det behövdes. Bajenburgare-originalet finns att hitta på Maxi-grillen på Götgatan.  Bless.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar