måndag 22 november 2010

Helgmiddag: Flankstek med potatiskaka.

Hade med lite rester från jobbet. Rester, vilket illa passande ord för detta :)


 Lite potatiskaka som jag värmer i ugn med lite smör på. Potatiskakan är riven potatis som blandats med lite äggula, riven vitlök, salt&peppar och sedan pressad i form och bakad i ugn med lite skirat smör på toppen.


Fantastisk flankstek. Denna är av märket U.S Beef som är en slags kvalitetsmärkning. Flank är en billig och smakrik detalj som inte används så mycket som den borde. Slår ut många biffar och oxfiléer.


Delade den och stekte i smör och olivolja. Täppte till porer så att smakerna höll sig kvar. Kryddade med salt&peppar. 


Sen tog jag bort köttet och stekte lite skivad purjo i samma fett. Här använde jag bara det gröna, en fin "restprodukt".  


Stekte löken mjuk innan jag tillsatte en rödvinssky som jag hade i frysen. Vadå? Alla har väl rvs i frysen?


Sen la jag tillbaka köttet och lät smakerna gifta sig. 


 Detta serverades med lite frysskadad haricot vert slungad i olivolja. Det var verkligen otroligt gott. Köttet är inte det absolut möraste, men kött som bara smälter i munnen börjar bli lite tråkigt. Man är väl inte 80?
Ser du flankstek någonstans, prova. You wont regret it!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar