söndag 31 oktober 2010

Me chilies ye?

En liten snabbgenomgång av chilityper jag har hemma som jag kan referera till om någon undrar något.
Som har med chili att göra så klart. Ok:

Srirasha - Har alltid trott att det hette Shirasha tills jag googlade det nyss. Skit samma, it's what's inside that counts. Ett VÄLDIGT mångsidigt användningsområde har denna sås. I glazer, burgerfärs, grytor, köttfärssåser, dressingar, chiliaioli mm. Dessutom kan man bara droppa på sin mat om den känns lite klen eller nåt. Smakar väldigt starkt men ändå inte, mustig med mycket karaktär. Kostar typ 25-30:- på alla sorters asiatiska affärer och Benny rekommenderar starkt.

Sweet chili - Också en mångsidig sås. Är väl i alla bananers kylskåp bredvid ketchup och senap så den behöver väl inte någon genomgång :)

Piri pirisås - Fick av någon för länge sedan. Funkar lite som tabasco, men utan den här vinägriga smaken och istället lite starkare.

Tabasco - En av de mest kända. Jag köpte den vanliga röda för typ en vecka sen och den är redan slut. Så användbar är den. Typ alla grejjer man kan ha srirasha i fast fler. Den kan lyfta en rätt med ett par skakningar. Hemligheten när man använder den i mat istället för på mat (då är det ju bara att köra) är att man har både styrka och syra att tänka på. Den ger mer än bara lite chilismak. Ett måste i kylen.

Pimento Ahumado/Picante. Torkad rökt paprika från Spanien. Den ena (ahumado) är mer rökt och den andra är mer stark. Distinkt smak som är en av de mest färggivande ingredienserna i korven chorizo. Jättegod att använda men inte så stort användningsområde på grund av sin väldigt rökiga smak.

Shichimi togarashi - En jättespeciell chiliblandning från Japan som är delikat. Cool att använda på tex friterat, fisk, kött mm. Den innehåller ca 7 olika ingredienser vilket ger den en rolig smak. Try it!

Cayennepeppar - En god torkad chili som hängt med mig sedan jag varit liten. Oumbärlig i hollandaise, bearnaise, och såklart osttoast :)

Piripiri - Torkad hel chili som är stark som fan. Och dessutom god som fan. Fantastisk i pastarätter med skaldjur och fisk tex spaghetti vongole. Har alltid den i italiensk mat. Det känns som om det behövs.

Färska chilisorter - Försöker alltid ha färsk chili, det är bäst i många fall. Spansk peppar som är den röda på bilden är en av de vanligaste med rätt lättkontrollerad styrka, dvs mycket chilipepparsmak utan för mycket styrka.

Sambal oelek saknas på bild. Den är slut. Fantastisk till tex kyckling i ugnen osv.

Nu blir jag hetsad bort från datorn. God natt!

2 kommentarer:

  1. ojoj låter som farliga grejer det där men gott e de i alla fall!!!srirasha tror jag e vanligt i thailand,har för mig fått det på bordet ungefär som man har ketchup på hamburgerhaken här i sverige.ha de fint önsdkar jens

    SvaraRadera
  2. Tack! Jo, det är en thailändsk sås och den funkar ju utmärkt att bara squirta på sitt käk så det är en perfekt bordskrydda.

    SvaraRadera