onsdag 13 oktober 2010

Angående det här med kött.




I princip alla inlägg här på bloggen har något med kött att göra. Eller fågel/fisk. Jag vill förklara mig.

Jag älskar djur och tyvärr älskar jag att äta djur. Jag är medveten om lidande som pågår på slakterier, och jag är medveten om påverkan som köttproduktion har på miljö och hälsa. Därför så äter jag inte så mycket kött. Vi äter ca ett mål mat med kött här hemma på kvällen. Det är kött jag ibland får från jobbet. På jobbet äter jag en blandning av grönsaker/linser/gryn även kallad "tempeltallrik". Eller en omelett. Det känns bra att avstå att äta kött ibland. Det skulle ge en enorm effekt om alla avstod då och då. Någonstans läste jag att kroppen behöver ca 140gr protein (kött/fisk/fågelprodukt) per DAG. På en krog får man ca 160-180gr protein per portion! Det är inte så svårt. Och om du inte känner att du kan låta bli, så skär ner på det lite. För lilla grisens skull.
Godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar