måndag 11 oktober 2010

Kvällens Middag: Peking Pork.

 Idag skulle jag kolla efter stora dumplings som jag en gång köpt på UmiFoods vid Olof Palmes Gata. Det var som stora frallor med mycket deg och lite fyllning. Goda saker som jag inte sett någon annanstans. Stället var borta och med det mina drömmar om goda bullar. Gick runt lite på ställena där när det plötsligt kom till mig.


Peking duck, men med fläsk. Har aldrig ätit Pekinganka men bilden räckte för att sätta igång tankarna.
Så det jag behövde var:

 
Sås. Vanligtvis tror jag att det är typ Hoisinsås men jag blandade ihop shrimppaste, soya, tomatpuré, plommonsås, sirap, shirasha och tonkatsu. Lite kryddig med vitlök och chili. Perfekt.
 

 Kött. Plockad tjockt revben som lågtempererats i 7-8 timmar på ca 70-80ºC. Lite stekt anksvål och cashews. Stekte fläsket i het olja, ganska mycket så det blev krispigt och avslutade med svål och cashews.

Lite ångat ris (kallt kokt sedan tidigare). Ångade sedan  pannkakorna i vapören.


Lite grönsaker. Skivad rödlök, haricot verts, vaxbönor, broccoli. Stekt  zucchini, aubergine i ljus soya. Marinerade groddar med ljus soya, olivolja, sesamolja. Viktigt att toksnabbt blanchera munggroddar då de efter kyckling är de som bär salmonella bäst.


Serverade med svart kinesiskt te. Hann inte ta så många bilder då Dessan var "kvällsaktiv" och jag var så väldigt suktad av denna skapelse.


Man liksom rullade ihop pannkakan och doppade i såsen. Jizz in my pants så gott det var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar