tisdag 5 oktober 2010

Chorba.

Ett par år sedan var jag i USA och hälsade på släkt. Vid frukost en dag fick jag chorba. Jag undrade vad det var och fick förklarat att det var en soppa. -Vad för slags soppa? frågade jag. -Soppa, fick jag till svar. Ok.
Förklaringen var att farmor tog allt som fanns i kylen och trollade fram en god soppa. Punkt.

Så här är vad som fanns i min kyl häromdagen. Blomkål, maché, sockerärtor, potatis, kalkonkorv (från Ingelsta, jättegod), tomat, fänkål, morot, vitlök, lök och kokt fusillipasta.

Fräste lök, morot, fänkål och vitlök i olivolja. Hade i resten av ingredienserna och lite tomatpuré samt lite kokta linser som var rester. Fyllde på med vatten och saltade och pepprade.

Gjorde gott vitlöksbröd. Grilla eller rosta bröd. Gnid lätt in lite skalad vitlök på varje sida samt olivolja och salt. Lite finhackad persilja är också nice.

Vad det är? Chorba. Hur svårt ska det vara? :)

2 kommentarer:

  1. omg...sitter här o dreglar över denna fantastiska blogg! fasen vad hungrig man blir!!

    SvaraRadera
  2. χα χα χα... όπως εγώ σας έλεγα "θεού φαΐ"
    ser riktigt gott ut!

    SvaraRadera