måndag 18 oktober 2010

Tvårätters istället för restaurang.


Förra helgen var jag i Skärholmen och handlade en hel del.  Utbudet är fett och priserna låga. Därtill nice mat att köpa färdig osv. Värt en resa även om man åker från stan.

Tjocka ribs blev till crispy pork, oxsvans följer nedan, ungnötslever till katterna och ister in i frysen för framtida bruk som tex att täcka en fågel som ugnsbakas.



Som sagt, fett utbud. Auberginerna är royal som vanligt. Riktiga auberginer från typ Turkiet och inte från Holland. Kastanjer, små gurkor, söta paprikor, ljus zucchini. Persiljehögen som aldrig tog slut kostade 10:-. En fet bunt vacker bladpersilja.  


 Oxsvansen rostades ordentligt i ugnen tills den blev gyllene.



 Sen in i en kastrull med rött vin (hel billigare flaska), persiljestjälkar, lök, morot, lagerblad, timjan, tomatpuré.
Koka, koka, koka i typ 2 timmar, eller tills köttet går att dra av och är mört. Låt ligga och svalna i vätskan gärna över natten om det går.



 Kokt svans och reducerad rödvinssky. Perfekt - två underbara produkter gjorda samtidigt.


 Det blev två små koppar rödvinssky (eller i restaurang kallad dojja) och resterande blev en sticky sauce med lite hjälp av shirasha, soya och ostronsås. Det masserade jag oxsvansen i.


 Och la upp så här. In i ugnen och rosta av så att det blir "sticky".



Till det lite fried rice. Så enkelt och så gott. Kokt ris som svalnat. Stek i varm panna med mycket olja ganska länge under omrörning. Sedan avslutar man med ljus soya och ett ägg. Röra, röra, klart.

Svansen blev kladdig att äta, men fantastiskt god.






Till efterrätt: En fondantsmet gjord lite på fri hand, men med det här receptet som bas. Ett väldigt bra recept för en snabb kladdkaka utan mycket kladd. Jag hade typ dubbla mängden kakao, ett kryddmått bakpulver och i slutet hade jag i nougat (den där läckra man ser i bakhörnan på livsmedelsbutiken) och krossad choklad så att båda smälte ner och allt blev en homogen chokladmassa.


Smorde silikonformar med smör och krossade hasselnötter ( för att följa nougat-spåret). 


 I med fondantsmeten och gräddade ca 7-8min på 200ºC.



Till det serverades en glassgrädde vilket är tempererad glass som vänds ihop med vispad grädde. Den vänstra fondanten pajade lite vid upplägget, men det gav en inblick i hur jävla gott det var. Det var tur, för vi skulle egentligen gå på Landet men fick ställa in pga sjuk barnvakt. No worries.

5 kommentarer:

  1. Såg fruktansvärt gott ut! Bra med extra kakao blir så äggigt annars.
    Själv har jag stifado i kylen efter inspiration från dig!

    SvaraRadera
  2. ojojoj du verkar veta vad du gör!! mums!

    SvaraRadera
  3. Härligt doktorn! Ska försöka lägga upp fler grejjer man kan frysa/spara länge ;)

    SvaraRadera
  4. oxsvanssås till spagetti (med oxsvansköttbitar i) brukade jag göra förr... vet ej om du minns... riktigt gott var det, minns jag!

    SvaraRadera
  5. Efterrätten: jag dör! Alltså jag DÖÖÖR.

    SvaraRadera