onsdag 13 oktober 2010

Kvällens Middag: Lammlägg med lantlig buljong.

 Ville göra det hela lite lantligt. Tog potatis, lök, morot, paprika och kokade i en fläskbuljong som jag hade i frysen. La till lagerblad, vitpeppar och ett par kvistar persilja. Man kunde lätt ha i lite kokta bönor, eller det vore perfektion. Men man kan inte vara perfekt jämt. :)
 Att binda kött, knyta bouquet garni eller annan mat+snöre-aktivitet kräver ett stabilt snöre/garn. Jag använder den här som jag köpte för typ 15:- på någon mataffär. Bra att ha hemma.

 Jag gjorde en slags pistou, alltså en god "röra" som man rör ner i sin gryta, soppa mm. Det blir som en slags upplyftare av en rätt. Det här hade jag aldrig provat förr, men det blev RIKTIGT gott. Ska ha till någon fiskrätt på Food snart.

0.5 dl finhackad persilja
5 stora urkärnade kalamataoliver
1-2 körsbärstomater
1 liten eller en halv stor vitlöksklyfta (en lite bit solo)
oregano och dragon
salt&peppar

Finhacka ihop alla ingredienser och/eller använd mortel. Ha i lite olivolja i taget tills det blir en lösare massa. Smaka av med salt&peppar.



Så här såg det ut.



 När potatisen och moroten började bli klara hade jag i lite strimlad spetskål och smakade av med salt och sherryvinäger.


Jag la upp och hade på ett glaserat lammlägg. Kokt lammlägg som sedan bakats i ugn med en glaze.



Fantastiskt underbart att röra ihop olivröran i buljongen och så mört saftigt kött till. Det här funkar ju bra med fisk eller kanske lite bräserad kycklinglårfilé. Trés bon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar