söndag 22 augusti 2010

Sommarminnen: Pizza

Kollade igenom lite bilder från semestern och hittade alla bilder på god mat som jag lagade när jag hade mer tid. Har tagit ganska många bilder med tanke på att starta en blogg så jag kommer att lägga upp lite minnen.
 De här pizzorna fixade jag till på någon timme när vi hade besök och vi kom på att alla skulle bli hungriga snart. Knådade ihop en vetedeg med jäst lite på fri hand med mycket olivolja. Lät den jäsa medan jag gjorde andra grejjerna. Mixade en burk skalade coctailtomater med lite olja, oregano, vinäger, s0p. Rev upp gamla ostsnuttar som fanns i frysen. Det blev en bas för de båda två pizzorna. Sen tog jag fram i princip allt i kyl och frys som kunde gå på en pizza och gjorde tre samlingar med ingredienser som utgjorde tre olika toppings på pizzorna. Jag tryckte ut degen med oljiga händer på plåtar med bakplåtspapper och strödde över det goda. Den här uppe blev en "grekpizza". Korv med recept från min mammas by, purjo, grön paprika, tomater och en massa av fetaost och ägg.
Den här fick två olika toppings. Till vänster: Saganakiost, salami, bärnstenstomater, stekt strimlad spetskål och sardeller. Till höger: Mozarella, söt paprika, bbq-fläskkarré, tomat och oregano. Tog inga bilder när pizzorna var klara för då var jag upptagen med att servera och muncha, men jag kan säga att det var glada miner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar