söndag 19 december 2010

Lussekatter.

Brukar kolla på Sébastien Boudets blogg Brödpassion rätt så ofta. På senare tid har han producerat ett antal VÄLDIGT bra gjorda filmer med lärorikt innehåll. Alltid lika roligt att få se hur ett proffs gör. För jag må baka bra, men jag är absolut inget proffs. Inte på bakning iaf :)
Tillbaka till filmerna. Jag har aldrig gjort lussekatter (inte vad jag minns iaf) men efter att ha sett den här så fick jag fet inspiration. And here is the result:



 Alla ingredienser uppmätta och klara. Mer disk, men mycket smidigare att ha allt markerat. Mice en place royal. Mjöl, socker, russin, surdeg, mjölk, ägg, saffran (remember?), jäst, smör och salt. Hade inte förberett mig då jag hellre skulle vilja ha haft korinter som är mindre och mysigare. Även jästen hade jag bara torra varianten. Det fick duga. Ett paket torrjäst som väger 12gr motsvarar 50gr färsk. Då man ska ha 5gr färsk använde jag ca 1-2gr torr (ca 10% av paketet).


Jag jobbade inte med händerna. Jag är förbi det stadiet :) Skämt åsido skulle jag gärna gjort degen med händerna, men jag hade inte tid så min lilla elektriska vän fick jobba åt mig.


Lät degen vila ca 2 timmar i kylen då jag hade lite grejer att göra.


När jag hade gjort dessa var klockan 22. Jag visste att jag inte skulle vara uppe förrän kl 8-9 och då skulle det bli lite för mycket jästid. Så jag ställde ut plåten på balkongen ca 20 min (-10ºC) för att sakta ner jäsprocessen lite innan jag ställde dem i avstängda ugnen. Det blev mer eller mindre perfekt.


Nästa gång gör jag dem lite mindre. Inte för att någon säger nej till en sån här härlighet. 

Kl 09.00. Perfekt fransk/svensk frukost :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar