lördag 25 december 2010

Julbak.

 Jag hade en idé om en sak som jag var tvungen och kolla om det gick att förverkliga. Så där kvällen innan julafton. När jag ändå inte hade någon annan mat att laga..


 Valnötter, fikon, dadlar och lite portvinsmarinerade fikon och bigarråer som var över från förra helgen.


Vinblad som jag sköljde, kokade, sköljde osv. Ändå fanns den där lukten kvar. Men det fick duga.


Kokade ihop allt (inte vinbladen och nötterna) med nästan en hel flaska rödvin och lät det hela småputtra medan jag i omgångar mosade de stora bitarna. Det tog ca 20-30 minuter inann det var rätt konsistens, dvs ganska fast och mer en massa än flytande. Då hade jag i valnötterna.


Sen la jag ut klickar på några lager urkramade blad och formade till puckar.


Jag la det i en aluminiumform för att hålla, ja just det, formen. Bakade av i ugnen på 150ºC mest för att torka ihop bladen runt massan. 

 

Tada! Några få lyckliga fick dessa experiment som julklapp. Kan de ha blivit goda? Ingen aning. Jag gav tipset att prova till getost iaf.


Så till något som jag visste skulle bli gott :)
Gjorde en saffransvetedeg som sist. Men istället för att göra klassiska katter tänkte jag göra lite annorlunda. Kavlade ut degen (vilken är en fröjd att jobba med) och smetade på ett lager av uppvispat smör/råsocker blandat med kokosrasp. På halva delen alltså. Efter jag tagit bilden strödde jag även på sultanrussin och vek ihop. Jag tänkte sultanrussin/kokos-kombon är ju rätt fin, så det måste bli gott.


 Så jag kavlade ut lite till för att få till en bred deg.


Sen delade jag upp längder. 


Som jag snurrade upp och la i formar. I formar för att jag tänkte pan-pizza-effekten. Dvs smör flyter ut lite i formen och steker undersidan av bullen. Yumyum.


De blev så JÄVLA goda. Kommer inte kunna göra klassiska katter något mer. Det här var mycket godare :)

2 kommentarer:

  1. tack frö tips på fina lussar,letar alltid efter nya former på klassiska bakverk. fin blog! eva

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Jag måste än en gång säga att de var väldigt goda.

    SvaraRadera