söndag 12 december 2010

Kvällens Middag: Oxfilé med goda grejjer.


Ikväll var det lyx. Låt oss börja med tillbehören. 


 Gurka, avokado och gul lök tärnades och smaksattes med olivolja, grön tabasco (lite jalapeñosmak), salt&peppar.


 Lite råsocker på tomaterna.


Och så stektes de i olivolja med lite timjan, salt&peppar. Man låter tomaten utveckla en annan smak när man steker den så här. 


Lite rumstempererat smör som vispats ihop med salt, vitpeppar, dragon och sherryvinäger. 


Roll em up!


Och till den här saken. Oxfile (huvudet) som jag putsade till två portioner (puts och andra bitar blev till en wok) och hängde och lät torka lite mer än ett dygn i kylen. Det gör att det möras lite och smakerna torkas in i köttet. Typ. Skulle gärna ha låtit den hänga någon dag eller fler till.


Jag saltade och pepprade ordentligt och masserade köttet med olivolja och stekte på hög värme runt om så att den fick lite brynt känsla.


Sen hade jag i en klick smör och en timjankvist och vände och öste och hade mig. Lät biten vila sen i ca 5 min. 

 Det hela serverades med en butternut/potatispure och rödvinssky. Skön söndagsmiddag. Om man gillar god mat dvs.

1 kommentar: