lördag 12 februari 2011

Fyllda paprikor mm.

Somrarna spenderade i Grekland var nästan alltid fyllda av matminnen. Lukten av lök som steks i olivolja är för mig som Prousts madeleinekakor. 
En av rätterna vi brukade äta var ris- och/eller köttfärsfyllda paprikor. Bla paprikor dvs. Det kunde vara potatisar, tomater, zucchini mm. Tyckte inte det var en höjdare när jag var liten, men såklart har det ju ändrats på. Så nu var det dags att prova själv :)


Lök stektes i olivolja och smör. Fick lite grejer från Grekland bla ett stort lass rödlök (lyx!!) som behöver användas. Så mycket lök fick det bli.


Tänkte inte köra med kött så det fick åka med lite andra grejer som zucchini. Stekte på det lite grann. 


Sen på med ris och lät det slungas runt i oljan och smöret. Hade sedan på vatten med lite utrörd tomatpuré. Även lite buljong från fläskkoket och lite överbliven löksås, ok så här gjorde inte mina släktingar, men jag gör så. Den här gången iaf :)


Det fick koka ner lite grann så att det forfarande var rätt blött. Ca 5 minuter. Blandade ner lite persilja och timjan.


Dessa paprikor är inte de vanliga holländska skitpaprikorna utan turkiska som är de man använder för denna rätt. Tänk dig annars en sån belgian blue paprika fyll med ris. Massive!
Meningen är att man ska ha en ugnsform, eller rätt antal paprikor för att fylla formen. Sen häller man vatten utblandat med lite tomatpuré och olja både lite i varje paprika men framförallt så att typ 1/3 av paprikorna täcks med det.
Jag hade varken form eller paprikor som funkade så jag fyllde ut med överbliven risblandning. Skulle komma på något med den sen.


Typ 30 minuter fick de gå i ugnen. Som vanligt var det trångt i ugnen. Man måste ju vara miljömedveten och köra för fullt när ugnen ändå är igång! Levainbröd med paprikasmak kan man väl inte klaga på!


De serverades tillsammans med labne (yoghurt blandad med lite riven vitlök, salt&peppar och garnerad med olivolja, myntapulver och paprikapulver) och lite bläckfisk. Det fanns också med i lasset från Grekland. Lite konservburkar med bläckfisk som kan vara lite tråkiga om man inte "livar upp" dem. Det gjorde jag här med ugnsrostad paprika, persilja, oliver, oregano, rödlök och rikligt med olivolja samt lite citron.
Och så bröd förstås. Man måste ju kunna dippa!

1 kommentar:

  1. τέλεια φαίνονται! μια χαρά τα κατάφερες!!!
    de ser ju bättre ut än när jag gör det!!!

    SvaraRadera