fredag 1 april 2011

Skinkstek med gräddsås.

Fick tag i en fin bit skinkstek. Efter lite konsultation med Sebbe kom jag fram till att koka den till rätt temperatur skulle vara godare än det andra alternativet vilket vore att koka den tills den dog igen.


Så jag började med att skölja av köttet i kallt vatten för att sen blanchera av den i kokande vatten. Som det syns på bilden så får man bort en massa skräp på det här sättet. 


Sen tog jag upp och sköljde igen för att sedan koka i vatten med timjan, lagerblad, lite ingefära, salt och peppar. Kokade/puttrade i ca 30-40 min tills innertempen var 75ºC. Då plastade jag kastrullen och la ute den på balkongen för avsvalning. 


Dag 2. Dags att göra en gräddsås. Jag började med att rosta mjöl. Det är ett klassikt sätt att göra en brunsås. Om inte man bränner mjölet dvs. Då blir det svartsås.


Nytt försök. Så jag började med att bryna mjölet. Under omrörning. Och uppsikt!


Sen klickade jag i smör och rörde runt till en massa. Mycket likt sättet man gör en béchamel på. 


Sen vispade jag i buljongen av koket och lät det koka ihop. Hade i ett par skedar äppelmos och en skvätt grädde. Smakade av med soya. 


Jag hade ingen slags gelé eller liknande som jag trodde skulle passa jättebra, så det fick bli en variant. Jag började med att smälta lite råsocker. 


Sen hade jag i äpple (jättegoda just nu av märket südtirol från italien, röda), rödlök, timjan och strimlad ingefära. 


Efter att ha slungat runt lite klickade jag i lite smör, smakade av med soya. Riktigt gott till fläsket. Ingefäran bara utmärkte sig perfekt. 


Serverades med kokt potatis och pressgurka. 


Det var AAAAH så gott!! The sauce was the boss!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar