onsdag 13 april 2011

Beef Korma med Peshwari Naan.

Den absolut bästa korman jag har ätit, och fortsätter äta med jämna mellanrum, är den på New Lilla India på Timmermansgatan. Lammkorma that is. Den är len krämig och underbar. Jag har frågat hur de gör men fick ett lite vimsigt svar. Någon dag ska jag infiltrera och sno deras recept. Tills vidare får jag förlita mig på mina skillz. Som är maaad.



Högrev i större bitar.  Det är ju inte riktigt indiskt om man kan uttrycka det så, men gott blir det! 2,5 kg som kokas på en gång så man kan frysa in.


Jag började med att tärna ingefära, vitlök och mandel. 


Det fick mixas med lite vatten och olja. Sen när grytan kokat klart kommer detta se till att det spricker och skiktar sig. Men så ska det vara. Typ krämigt, oljigt gottgott.


Hela kryddor: Nejlikor, grön kardemumma, kanel.
Malda kryddor: Korianderfrön, paprika, cayenne, spiskummin, gul curry, gurkmeja. Samt flingsalt och sultanrussin.


De hela kryddorna fick fräsa i en del olja.


Sen i med ca 4-5 gula lökar finhackade. De fick sauteras en stund. 


Därefter fick de torkade kryddorna åka i och få lite snabb hetta med lite tomatpuré. 


Innan kött, ingefära/vitlök/mandel-mix och vatten åkte i. 


Det fick puttra på  ca 1-2 timmar innan köttet var mört och såsen gick ihop och fick den rätta konsistensen. Sista ca 10 minuterna hade jag även i en generös skvätt grädde. Det ser till att det blir smidigare, krämigare och rundare. Det här är inte en stark curry utan mild och len i smakerna.



En grej som min kära flickvän lärt mig är att doppa peshwari naan i god sås. Det är typ en efterrättssmarrig varmrättsgrej :) Om jag kan förklara det rätt. Det är fruktansvärt gott iallafall. Det är inte alla indier som har peshwari på menyn, men där man ser den ska man beställa! Det är en naan fylld med olika ingredienser beroende på olika kockar men typ mandel/cashew, kokos, honung, russin. Låt mig åter påpeka att den här tandooribakade biten bröd är delish.

Jag körde typ på receptet ovan (yoggi=yoghurt). Lite jäst men inget ägg.


Knådade till en smidig deg och lät jäsa som inoljade bollar i kylen. Degen blir mycket härlig. Mjölkdegar är alltid roligast att leka med.


Jag körde hela baletten. Honung, olja, cashew, mandel, sultanrussin och kokos. Den här filmen var mycket till hjälp. Skulle inte banga på att ha en gas-tandoor på balkongen :D


Mortlad massa. 


Iom att man inte har en tandoor på balkongen så fick denna variant duga. Grillen på typ varmaste och en plåt högt upp. Drog ut plåten, smackade på brödet och grillade till fin färg på båda sidor ca 2-4 min per sida. 



Fyyy faaan vad gott det var. Det var som vanligt när man käka indiskt. Man käkar tills man mår illa. Ett gott betyg på smaken iaf. Ca 10 portioner korma blev det också så frysen är full. Thank you! Come again!

4 kommentarer:

  1. Köpte billigt högrev från ungdjur igår. 3 bitar á 1200g vilket nog kommer att bli 3 olika rätter i framtiden. Känns som att det här kommer bli en av dem. Och stifado för att det var så gott senast. Frågan är vad den tredje biten ska bli för något...

    SvaraRadera
  2. En chili! Koka sönder med spiskummin, lök, chili, vitlök, timjan, lite korianderfrön, oxfond, krossade tomater och tomatpuré (tomat i slutet annars kan det bränna fast). Ha i lite kokta bönor om du vill, helst hemkokta så att säga typ kikärtor eller kidney. Servera med ris och gräddfil/yoghurt eller värmda tortillas, ja du är väl ganska kunnig på den fronten. Du har väl käkat burritos sen barnsben :)

    SvaraRadera
  3. Gosh Benny, det HÄR blir lördagsmiddagen! Tack!

    SvaraRadera