tisdag 5 april 2011

Kött och champinjonsoppa.

Köpte detta stycke kött och la in i frysen för framtida bruk. Den gick under namnet "ben av nöt" och var väldigt billig, typ 25:-/kg. Tanken var att koka soppa eller sky på den, men jag upptäckte att det var en hel del kött kvar. Så det blev till att koka en buljong och sedan plocka köttet.

 

Jag började med att bryna köttet i ugnen i samband med brödbakning. Skulle gärna ha brynt på den en hel del till, men ville inte slösa energi bara för att få en fin färg på buljongen. Vad har man soya till annars?


Dagen efter koket såg det ut så här. Silad smakrik buljong (morot, timjan, lagerblad, lök, minimal bit stjärnanis) och kokat kött. Det tog typ 3-4 timmar innan köttet var färdigt!! Förstod varför den gick under namnet "ben" snarare än "kött".  


Skivade upp mina champinjoner med min nya fina kniv. Asiatisk hela vägen ;)

 
De fick gå i pannan precis när lök och lite socker hade blivit till en ordentlig karamell. Stekte på champinjonerna ordentligt, ville få ur all vätska och ge dom färg så de också skulle göra soppan mörkare.


Därefter lite morot, zucchini och potatis. 


Som ni ser blev det en hel del kött. Lite skivad salladslök och strimlad persilja att ha i när soppan var klar. 


Kokade grönsakerna med buljongen en stund innan jag hade i köttet. Det fick gärna koka med en stund då det fortfarande var lite tuggigt. 


Mot slutet smakade jag av med mushroomsoy och rödvinsvinäger. 


Så otroligt gott. Köttet var hur gott som helst med sina grova fibrer och buljongen oslagbar. 


Det som blev över hade jag dagen efter med äggnudlar. Även såhär var det oslagbart gott. Med lite kärlek blir även de sega detaljerna underbara.

2 kommentarer:

  1. Ska också sno pinnar från east nästa gång jag får chansen.

    SvaraRadera
  2. Alltså jag snodde dom när JAG jobbade där. För typ 4 år sen! Så bra är dom!!

    Ps. Ta ett par till mig också ;)

    SvaraRadera