torsdag 31 mars 2011

We luv pork.

Häromdagen köpte jag lite fläsk. Dä ä gött. Fläskkarré på ben och fläsksida. Visste inte när jag köpte dem vad jag skulle göra men kom på en alldeles lysande idé. Långköra dem båda, men på olika sätt. På så sätt kan man få användning av ugnen maximalt (eller kanske inte helt maximalt men ändå). Så jag började med karrén. Inspiration av Marcus Samuelsson.


 Snabbrimmade i typ 2-3 timmar i salt, mörk sirap och Jack Daniel's.


Sköljde av, klappade torrt och smetade på en blandning av mortlade fänkålsfrön, kummin och svartpeppar, ketchup, mörk sirap, Jack Daniel's, liiite Liquid Smoke och säkert en och annan grej som jag nu inte kommer ihåg :)


Massage och så en skvätt av hönsbuljong i botten. 


Så till sidfläsket. Det var en fin bit som inte var speciellt tjock. Ca 2-4 cm rakt igenom. Och helt kvadratisk. Så jag tänkte porcetta. En blandning av färska örter, torkade örter, vitlök, riven gul lök, peperoncino och lite olivolja. Och salt såklart. Klappade det på köttsidan innan..


Jag band upp. Det ser så proffsigt ut bara man ger maten lite mer tid. Dessutom bättre resultat.


Så in fick de åka i ca 7-8 timmar tills jag vaknade :) Ca 90-100ºC. 


Iom att karrén hade ett lock över sig blev det som en liten ångugn där inne. Fast inte riktigt 100ºC ånga utan snarare lite mer kondens i värme. Eller något. Köttet bara föll isär iaf. Med lukt av "dirty south".  


Sidan hade blivit mör även den. Men inte så den bara föll isär utan med mer konsistens. Svålen hade torkat lite så medan den fortfarande var varm penslade jag fettet som hade sipprat ur. Svålen typ sög upp fettet igen och så plastade jag och kylde ner. 


 Dagen efter var det karrén som skulle köras. Lite honung och soya penslades på.


Bam! Hårt körd i ugnen så det skapades en yta med karamelliserat kött.


Aah. Serverades med majspolenta (alltså med majs i polentan) och coleslaw gjord på avsköljd surkål (skitgott!). Resterna blev till både en sallad med krispigt stekt fläsk, och lite i en köttsoppa. 


Men här har ni "the Rolls Royce". Innan jag körde in rullen i ugnen penslade jag lite olivolja på svålen. Tanken var att det skulle bli "cracklin'" av den höga värmen i ugnen (250ºC) och som ni ser på bilden blev det så till viss del, men inte tillräckligt för att det skulle gå att äta mycket utan mer tugga lite för att man älskar fläsk. DÄREMOT blev köttet helt jävla underbart. Mört, smakrikt och fantastiskt saftigt. Utom denna värld gott. Detta skall experimenteras med mer föra att uppnå perfekt textur på svålen. 'Cause we luv pork ;)

4 kommentarer:

  1. Maria lazaridou31 mars 2011 kl. 05:53

    fainetai iperoho =) mou anoigeis tin oreksi!!

    SvaraRadera
  2. Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.....

    Poooooooork,

    Ali

    SvaraRadera
  3. ÄNTLIGEN!!!! Äntligen lagar du lite mat igen!

    SvaraRadera
  4. gia tin thia maro kai ton thio yianni itan :)

    SvaraRadera