onsdag 23 mars 2011

Smulpaj med bigarråer.

Den dåliga aktiviteten här på bloggen ska jag försöka återgälda på något sätt. Jag lovar. Vi kan börja med en god paj. Med smak av Grekland.


Konserverade bigarråer från Kyknos. Underbara små saftiga bär som är i en jättegod sockerlag. Inte för söta utan lite syrliga och delikata. Som de är till lite yoghurt eller i bakverk mm. Notera kontrasterna. Bigarråer som vuxit sig smarriga i ett varmt och soligt Grekland. Och bakgrunden. Ingen kommentar på den..


Jag tänkte göra en variant på smulpaj. Till det behöver jag mjöl, havregryn (blir lite crunchy), socker, smör, bakpulver (en knivsudd som också gör degen crunchy), mandlar och vanilj. Bären fick stå och silas så länge degen förbereddes. Dock sparade jag lagen de låg i för att använda. 


Mandlarna var skållade, lätt rostade och hackade. Blandade med resterande ingredienser. 


Började med att trycka ut typ hälften av degen lite lätt så att den blev lite utav en pajbotten. Det är ju inte riktigt så smuldeg funkar, men på det här sättet kan man ha lite roliga ingredienser utan att det blir till en sörja. 



Sen på med bigarråerna. Se hur vackra de är!


Sen smulade jag över resterande deg. Den hade dessutom fått stå i kylen lite så att det var lättare att smula. Pajen åkte in i ugnen på 180ºC i ca 20-30 min.  


Under tiden kokade jag ner sirapen/lagen som bigarråerna legat i. 


När det började reduceras tillräckligt tillsatte jag lite sirap och socker. Inte för att det inte var tillräckligt sött utan mest för att skapa den rätta konsistensen. Alltså som en inte riktigt färdigkokt kola.


Så när det började koka ihop igen så hade jag även i smör och grädde så som det ska vara i en kola. 


Så här såg pajen ut efter ca 20-30 min. Dvs inte riktigt klar utan nästan. 


Då hälldes "kolan" över och in fick pajen gå i ugnen igen. Därefter finns det inga bilder. Ingen vet hur den såg ut. Ingen vet hur den smakade. Serverades den som den var? Eller med rikligt lättvispad grädde? Vem vet?  Kan den ha varit "best ever"? VI KOMMER ALDRIG FÅ VETA!

2 kommentarer:

  1. Vafan!!! Dåligt inlägg!!! Har ju börjat träna och så kommer du med massa söta kakor som jag inte ens har någon möjlighet att göra.

    SvaraRadera
  2. αυτό που έφερες εδώ δεν είναι; τότε ξέρεις πώς το φάγαμε, με την σαντιγί που έκανες...
    δεν σου είπα ότι ήταν νοστιμότατο!!! τακ τακ τακ ;-)

    SvaraRadera