måndag 17 oktober 2011

Snabb Paj.

Ibland har man en massa skit i kylen. Ibland är man sugen på paj. Ibland gör man paj.


Jag började med en deg gjord på vetemjöl, rågmjöl, krossade linfrön, grahamsmjöl, havregryn , smör, äggula, salt. Jag gillar när man tar i lite mer än bara vetemjöl. Det får lite karaktär och smakar mer. Jag tror bara att man får se till att degen bakas av ordentligt. 


Ett "fräs" gjort på bacon, potatis, blomkål, spenat, lök och eventuellt något mer gott.


På med cheddar, chévre och grönmögelost.


Sen toppade jag med en röra gjord på äggula, riven ost och en skvätt grädde.


Coffehouse by Benny. En paj tack. Men hallå! Den här var ju god!!

3 kommentarer:

  1. Looks nice, men varför har du inga äggvitor i och vad ska du göra med äggvitorna?

    SvaraRadera
  2. En klassiker är att säga att man kan göra maräng, men det gör man aldrig :) Jag brukar spara vitorna i kylen, de håller ett tag, och använda typ till panering, i någon färs osv. Det behöver inte vara äggula i degen men den blir fylligare.

    Maränger blir bra av lite gamla äggvitor btw ;)

    SvaraRadera
  3. Jusste fyllningen behöver inte vara bara äggula, det är bara jag som inte riktigt gillar äggstanning så jag väljer att göra lite mindre äggigt.

    SvaraRadera