tisdag 11 oktober 2011

Late Night Snack.

Vi hade en sen middag i lördags. Eller det var mer en lyxig kvällsmåltid om man kan kalla det så. Jag hade fått tag på fina fikon från Turkiet och köpte även en billigare Sainte Maure som fick bli en smarrig "sallad".


Jag stekte på fikonen i pannan med lite olja för att få dem karamelliserade på snittytan. 


Getost och smörstekta krutonger. Jag ville inte ha osten rumstempererad för att den bara skulle smälta med alla andra ingredienser som var varma. 


Skivade ett päron och stekte i olivolja och lite smör och lite salt. Det här var den enda svenska päronsorten i affären (coop forum). Det tycker jag är lite sorgligt, det är ju ändå säsong!


Jag skulle gärna använt valnötter, men cashew var det jag hade hemma. Jag rostade nötterna lätt i pannan innan jag hällde i lönnsirap och olivolja. Sen blandade jag ihop med lite salt, ett skvätt av tabasco och ett par skvättar sherryvinäger. 


Assemblering: Krutonger. 


Päron.


Fikon. 


Sainte Maure och cashew-vinägrett.

Ett MYCKET gott kvällsmål. Det slank ner väldigt lätt/snabbt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar