onsdag 19 oktober 2011

Lamb & Peanut.

Jag vet inte riktigt varför, men jag hade ett sug efter jordnötssås. Lammfärs fanns i kylen så det var bara att arbeta ihop något fint.



Började med att krydda upp färsen ordentligt med shrirasha, tabasco, piripiri, couscous, öl, riven lök och sånt. Rullade upp i böllar.


Stekte på rätt hög värme tills de var stekta fint runt om. Sen lyfte jag av dem och lät fettet vara kvar i pannan.


Mortlade jordnötter.


Nice är att använda röd curry till jordnötssås, men jag hade ingen så jag mortlade vitlök, chili och ingefära.


Jag började med att steka finhackad lök mjuk.


Sen tillsatte jag nötter och curryn. Stekte runt ett tag.


Sen hade jag i lammbullarna och kokosmjölk så det fick puttra ihop. Smakade av med coca-cola (yes.), soya och lite sweet chili.


 Serverades med ris, buljongkokt morot och vitkål samt en mango/gurka/avokadosallad. Supergott!
Eftersom det är i princip krig mellan åsikterna om koriander här hemma fick jag strö rikligt över min egna tallrik. Så ja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar