torsdag 4 augusti 2011

Chopsticks!!

Innan jag åkte på semester så hände det! Jag åt på Chopsticks! Något som jag tänkt göra rätt länge men aldrig fått tillfälle till. Hur hände det kan man fråga sig? Jo, på bästa möjliga sätt, så här:

- M ska bli bjuden av sin arbetskollega på en kinesisk middag. (kollega om sin fru)
- Nice! Är det på restaurang? (jag)
- Ja, kollegan är från Kina och hon ska bjuda alla sina kollegor på autentisk kinesisk mat.
- VA? JAG SKA MED!

Typ så där gick det till när jag bjöd in mig själv på den middagen :) Det har varit en dröm att få riktig kinesisk mat, något som verkar vara svårt att hitta i Sverige. Efter att ha frågat lite så verkade en restaurang vara dit man skulle och det var då Chopsticks. Där var middagen! Så klart så dokumenterades alltihop:



Vi fick sitta runt ett stort bord (ingång bakom garderoben VIP-style ;) med en roterande skiva i mitten som alla rätter kom på. Mycket trevligt om man är ett större sällskap. Kalla rätter kom först, sedan varma och sist lite efterrätt och frukter.


Suddig bild på (ivrig och hungrig vid det här stadiet) typ soyatorkat fläsk. 


Kalla kycklingvingar.


Inlagd rättika. Mild och mycket god.


Manet med zucchini. Knaprig och god.


Frukt med helande egenskaper, smak och konsistens lite som mjukare dadlar.


Sjögräs. Jättegott och milt. Alla kalla förrätter var rätt lugna i smaken.


Sen kom en majs/kyckling/krabbsoppa. Varm som fan och smarrig.


Anka (inte Peking-style) saftig och smakrik. Gillar hur de skär upp med ben och allt.


Friterad tofu. Krämig.


Någon plattfisk i soyasås. Jättegod. Mild men ändå smakrik, lena fina smaker.


Här blev jag lite skakig för det var sidfläsk som var typ torkad, typ ugnsrostad i tunna skivor. Under låg torkade "grönsaker" (bästa förklaringen) och ångad pak choi. Runt om var små tjocka pannkakor som man la i lite av varje och fick en royal wrap.


Pilgrimsmussla med svarta bönor och torkad fisk.



Saltbakade räkor (lite bananigt)


Wokad kyckling (också lite bananigt. kanske ville de att alla skulle vara nöjda? :)


Den här var nicet, mitt i EHEC-rapporteringen dessutom. Tunt utbankat nötkött rullad runt munggroddar och isberg, panerat och friterat. Skulle man bli smittad av den skulle det vara värt. 


Ångad pak choi i god buljong.


Friterad vetedeg. Den här var barnens favorit. Och alla andras :D


Ångade shu mai med räkor.


Ångad någonannandumpling med fläsk.


En av desserterna som inte var frukt - Söt rödbönspasta, sesampanerad och friterad. Efter att ha ätit den kan jag säga att jag var lite sådär mätt.


SLAKT! 
Det här var en upplevelse jag sent kommer att glömma. Helt fantastiskt. Trots att jag vaknade mitt i natten och var tvungen att ta en Samarin :D


1 kommentar:

  1. hahaha... efter så mycket mat är en samarin ingenting att snacka om!

    SvaraRadera