tisdag 16 augusti 2011

Bakispizza.

Ok, så efter lite bra basmusik (AOD) så slutade kvällen med mycket glädje och kanske lite för mycket alkohol. Dagen efter blir ju som bekant mindre skoj. Därför tog jag tag i mig själv och livade upp stämningen med en fet pizza. Man behöver ju mat!


Deg gjord på vetemjöl, vetekli, surdeg, olivolja, jäst, mjölk, vatten.


Enkel tomatsås kallmixades. Krossade tomater, tomatpuré, vinäger, socker, oregano, olivolja, s&p. Orka stå och koka en "perfekt" sås när man mår prutt. 


Lite topping då. Har man ost så brukar ju inte resten spela så stor roll då nästan allt blir gott på pizzan. Riven cheddar/mozarella, parmesan, tomat, tysk korv, falukorv, aubergine och tysk typ rimmad skinka (presenter från Tyskland utan närmare beskrivning).


Auberginen skivade jag ATAP (as thin as possible) och vände runt med olivolja, salt och oregano. Fick stå och dra medan jag kuttade upp resten av ingredienserna. Sen var det bara att lägga upp allt.


Zåz.


Ost. Någon med korvfingrar börjar lägga på korv i förväg.


Kjött.


Aubergine. Någon med korvfingrar tar bort korv och äter den.


Jag var ju tvungen att göra en fejk-chilibea/emulsion. I NEEDED THE FAT OKAY?


Uhh. Jag åt för mycket vill jag minnas.

2 kommentarer: