lördag 10 december 2011

Kroppkakor.

Jag har aldrig gjort kroppkakor (eller kroppskakor som vi utlänningar säger) så jag blev sugen på att göra det efter att ha läst Uhhgh-Tinas reportage i senaste Gourmet. 


Ca 1 kg potatis av sorten King Edvard (behöver typ mest bekämpningsmedel av alla potatissorter, kul tycker jag). Kokades i lätt saltat vatten. Här var jag typ såå nära (se en tumme nära ett pekfinger) att slänga i 200-300gr butternut men blev typ utskälld. Så det blev inte av. MEN NÄSTA GÅNG SÅ!!


Pressade efter att den fått ånga litet. Sen fick den svalna, men inte kallna.


Ca 3 dl mjöl, ett helt ägg + en äggula och 2-3 tsk salt. Blandades på bänken enligt husmorstradition. 


 Inte kladda för mycket dock.


Under tiden hade jag strimlat och stekt ca 400gr fläsk som jag började småsteka på låg värme innan jag hade i 1 stor lök finhackad. Mot slutet av stekningen hade jag även i nästan 1 tsk kryddpeppar krossad, ett par kvistar timjan repade och lite vitpeppar. 


Rullade ut till en längd och delade upp. 


Här tog en s.k expert över kameran med fast åsikt om att blixt är det som gäller om man ska ha lite snygga bilder. Resultatet ser ni själva, det ser ut som att vi styckar kroppsdelar i ett rumänskt sjukhus, men iaf. Meningen var att jag skulle visa hur man fyller dem.  

Rulla varje degbit till en boll och gör en liten grop i mitten.


Lägg sedan i fläsk, så mycket som möjligt. Dä ä gött me' fläsk!


Nyp runt och över fyllningen. 


Rulla ihop till en boll igen. 


Nicet. 


Dessan försökte också. Hon åt upp all fyllning, lite av degen, smällde till den, började storgråta, skrek och drog. Tack för hjälpen även denna gång. 


Vatten kokades upp och saltades lätt. Kakorna åkte i och fick sjuda i ca 10-15 min. 


De fick kallna. Ca 3-4 portioner frystes in. 


Resten delades, 


Stektes i rikligt med smör, 


Och serverades med grädde och rårörda lingon. If youre going to do it, do it all the way..

4 kommentarer:

  1. jag tycker bilderna med blixt var snyggare än dina vanliga orange-tonade dassbilder.

    Mvh Leif Mannerström och Jan Heed.

    SvaraRadera
  2. ser spännande och gott ut! jag vill också göra det fast med annan fyllning, kanske med kantareller och lök ngt...

    SvaraRadera
  3. Ölandsmodellen ska det va ju..Då kommer vi till nästa gång! Vi tar griseknoen me oss som förning../ Kommandoran o Prusseluskan

    SvaraRadera