måndag 28 november 2011

Bilder Från Jobbet.

Ibland har jag ca 2 sekunder över på jobbet. Då hinner jag ta en bild. Här kommer ett urval.

Jag skulle vilja ha någon som gick bakom mig med en kamera och dokumentera vad jag gör på en dag. Inte för att jag försöker glänsa eller något, utan det skulle vara intressant att se och visa. Det händer så mycket på ett 9-timmarspass att man knappt hinner ta en bild!! Madness!


MiniBurritoFritters. Sebbe spånade och jag levererade. Man ser det inte på bilden, men de var typ stora som ett AA-batteri. Friterade och doppade i en hotsås/gräddfil. Zmazk. 


Varmrätten på den festen. Salsiccia, helrostad ball tip (nice nötkött med smaskig kappa), potatispuré, bönor och fälkålsragu (kokt med korven) och vit tryffelaioli. Blä vad gott det var. 


En så kallad "leg-spreader" (inte min kommentar).

Ricotta/lemon pancake, limemarinerad banan, lönnsirapsrostade pecannötter, vaniljglass, maplesyrupfudge. Banandessert. GE MIG!


Panos gemsquashes. Och chilisar. 


En brunchtallrik. Fishcake med aioli och pocherat ägg. 


Här smälte jag ner vit choklad och blandade med kanderad pecan, lät stelna i frysen innan jag hackade ner den och vände som allra sista grej i chokladkakssmeten. Varför så jobbig? Jo, vänder man snabbt ner och sedan bakar av kakan så håller sig den vita chokladen (eller mörka om man så önskar)  i bitar. Gott och krämigt när kakan är varm/ljummen men helt amazing när den är kall, typ dagen efter. Då får man knapriga chokladbitar som sedan smälter i munnen. NICET!


 Jag var ju såklart tvungen att överdriva med en chokladkola över när kakan kom ut ur ugnen. Snuskigt ska det vara ;)


Till en hämtcatering var det någon som ville ha torsk. Här enkelt med lite smör, dill, vitpeppar, salt, citron, svampsoya och olivolja. 


En schalotten/vinägerreduktion till en hollandaise. 


Vitchokladkaka med öar av dulce de leche och jordnötssmör (obakad). Ännu en snuskkaka :) 


Salsiccia  in the making.


Förberedelse till berberepasta. Tomatpuré, dillstjälk (överblivet), chili, vitlök, spiskummin, svartpeppar,  korianderfrön, kanel, rosmarin, fänkålsfrön, kummin, lagerblad, vitpeppar, timjan. Altt på kryddhyllan dvs :)


Berberebiff. 


Här har jag syltat/marinerat kastanjer i en sockerlag, bourbon, saffran och citron. De fick ligga där i typ 1 vecka innan..


Tada: Kaka gjord med pajbotten (typ smuldeg med mald bittermandel), mandelkräm, kastanjer (silade av och blandade med ett par äpplen), sedan avbakad och till sist avslutad med en toscatopping. Detta var en av årets godaste och jag kommer definitivt ha den på julbordet iår. Ska marinera kastanjer i veckan. SÅ SMASKIG!!

1 kommentar: