onsdag 25 maj 2011

Grillsäsong.

Detta sagolika scenario skulle man kunna tro var från ett "photoshoot" i någon flashig livstilstidning..


Men ICKE!! Detta är en god väns växthus/utekök. Helt magiskt är det minsta man kan säga. Mådde jag bra av att laga mat där? Hmmm.. JA!?


Förutom den underbara miljön hade vi underbara ingredienser till våran härliga lunchgrillning, som tex dessa monsterkotletter. Jag har aldrig varit ett riktigt fan av fläskkotlett då jag tycker att den blir för torr osv utan alltid föredragit karrén. Men killen i disken på Millesgårdens Lanthandel sa att jag skulle ge den ett försök och att jag inte skulle ångra mig. Det gjorde jag verkligen INTE! Men det var sättet vi grillade kotletten (och självklart kvalitén som var top of the line) som var avgörande. Efter tips från samma kille: Skär upp svålen ända ner till köttet och rimma en stund (jag bad honom salta innan han slog in så den fick ligga i typ 1 timme) och grilla sedan stående med svålsidan neråt över indirekt värme tills det blir krispigt. Grilla sedan över direkt värme tills färdigt. Jag norpade ju såklart ett par kvistar timjan och rosmarin och penslade lite fin olivolja under grilltiden. Det var bland de godaste bitarna kött någonsin. Tillbehör var lite primörer med parmesan. Basta.

4 kommentarer: