söndag 15 maj 2011

Bringa på två sätt.

Köpte ett tag sen en bit oxbringa med ben som var sågat. Jag gillar inte riktigt att köpa kalv så det här var ett utmärkt tillfälle att göra kalv i dill fast med bringa. Köttet runt benen är gott men svårt att få av så när köttet var kokt så separerade jag de fina bitarna från ben och småbitar. Det ena blev dillkött och det andra soppa.



Sköljde av i kallt vatten.


För att sedan blanchera i kokande vatten ca 2-3 min.


Sen tog jag upp köttet, slängde vätskan och gjorde rent kastrullen för att fylla på med kallt vatten. Sköljde av köttet igen och la ner det i vattnet för att koka upp.


När det kokat upp sänkte jag värmen, skummade av och tillsatte lite smaker. Morot, lök, rotselleri, palsternacka, vitlök, lagerblad, svartpeppar, vitpeppar och ett kryddpepparkorn.


Det fick puttra på under lock tills köttet var klart vilket tog ca 2 timmar. Jag tog upp köttet ur kastrullen in i en bunke och silade buljongen över för att svalna och kylas till dagen efter.


Resultatet blev gott mört kött och god smakrik buljong (benen gör mycket för buljong).


Buljongen kokade jag upp och hade i persiljestjälk, lök, potatis, morot och rotselleri.


Mot slutet hade jag i blomkål och det plockade "fulköttet". Sedan smakade jag av med salt och vinäger.


Jag gjorde även klimp som jag glömt receptet på, men det gör inget, för det var inte speciellt lyckat :)


Däremot var soppan det i högsta grad. Toppad med lite strimlad persilja.


Dillköttet börjades med den goda såsen. Mjöl frästes lätt i smör.


Sen var det i med buljongen. Jag råkade ha i lite för mycket buljong för den rätta konsistensen så jag var tvungen att göra en variant.


Maizena och vatten blandades ihop och rördes ner i såsen.


Efter att ha haft i lite grädde och smakat av med socker och ättika för den rätta smaken var det dags att ha i köttet i bitar. Till sist vände jag ner skuren dill.


Till köttet serverades kokt potatis, riven morot, pressgurka och knäckebröd. Det var, som man brukar säga, så jääävla gott. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar